חקירה באזהרה

שלב החקירה באזהרה בחקירת חשודים הוא שלב מרכזי ומשמעותי בהליך העמדתם לדין. על פי רוב, לאחר חקירה באזהרה יוכרע האם להגיש כתב אישום כנגד החשוד או לסגור את התיק מחוסר ראיות, חוסר עניין לציבור ולעיתים אף מחוסר אשמה. מהי חקירה באזהרה? כיצד נכון להתנהל בחקירה באזהרה? מדוע חשוב כל כך להתייעץ עם עורך דין פלילי לפני חקירה באזהרה? כל התשובות במאמר.

חקירה באזהרה

מהי חקירה באזהרה?

חקירה באזהרה היא חקירה המתבצעת כאשר יש די ראיות או חשדות שמצדיקים את מעמדו של הנחקר כחשוד בעבירה פלילית. בחקירה זו, החשוד מוזהר לגבי זכויותיו והחשדות נגדו, כאשר מטרת האזהרה היא להבטיח שהנחקר מודע למצבו המשפטי, ובמיוחד לזכויותיו לאי-הפללה עצמית ולייצוג משפטי.

במהלך החקירה באזהרה, החוקרים מחויבים להזהיר את החשוד כי הוא עומד להיחקר באזהרה וכי יש לו זכות לשמור על זכות השתיקה ולהתייעץ עם עורך דין. כאן חשוב להדגיש את חשיבותו של ייעוץ לפני חקירה במשטרה, עליו נרחיב בהמשך, שכן התייעצות עם עורך דין לפני החקירה יכולה לסייע לחשוד להבין את זכויותיו ואת הדרך הנכונה להתנהל במהלכה.

עו"ד שגיב רוטנברג
שגיב רוטנברג

עו”ד פלילי

אל תנסה להתמודד לבד! צור קשר עם עו"ד פלילי עכשיו
השאר פרטים ונחזור אליך

מה ההבדל בין חקירה רגילה לחקירה באזהרה?

ההבדל המרכזי בין חקירה באזהרה לחקירה רגילה טמון במעמד המשפטי של הנחקר ובאופן שבו מתנהלת החקירה.

בחקירה באזהרה, כפי שציינו לעיל, הנחקר הוא חשוד בעבירה פלילית. בתהליך זה, החוקר מחויב להודיע לנחקר על כך שהוא חשוד בעבירה, ולהזהירו לגבי זכויותיו, כולל הזכות לשמור על שתיקה והזכות להיוועץ בעורך דין.

לעומת זאת, בחקירה רגילה, הנחקר אינו מוגדר כחשוד בעבירה פלילית, אלא כעד או מקור מידע. בחקירה זו, החוקרים אינם מחויבים להזהיר את הנחקר על זכויותיו באופן פורמלי, מכיוון שהוא לא נמצא במעמד של חשוד. חקירה רגילה מתמקדת באיסוף מידע כללי שיכול לסייע בחקירה, אך ללא ההשלכות המשפטיות הישירות המאפיינות חקירה באזהרה.

מה ההבדל בין חקירה רגילה לחקירה באזהרה

מעצר לאחר חקירה באזהרה

כאשר ישנה תשתית ראייתית מספקת המצביעה על מעורבותו של החשוד בעבירה פלילית, ניתן יהיה לעצור אותו.

משך המעצר הראשוני יכול להיות עד 24 שעות. במהלך תקופה זו, המשטרה מחויבת להציג את החשוד בפני שופט, אשר יבחן את הראיות ויחליט אם יש עילה סבירה להארכת המעצר. השופט יכול להורות על הארכת המעצר למשך תקופה נוספת, בדרך כלל עד 15 ימים בכל פעם, וזאת לצורך המשך החקירה. עם זאת, במקרים חריגים במיוחד, ניתן להאריך את המעצר מעבר לכך, כל עוד קיימת הצדקה חוקית לכך.

חשוב לציין כי במהלך הדיון בבית המשפט, החשוד זכאי לייצוג משפטי, ועורך הדין יכול לטעון כנגד ההצדקה להארכת המעצר ולבקש לשחרר את החשוד בתנאים מגבילים או ללא תנאים כלל. תפקידו של עורך הדין הוא להבטיח שהחשוד יקבל הליך הוגן ושזכויותיו יישמרו לכל אורך התהליך.

לאחר סיום החקירה באזהרה והמעצר (אם היה), במקרים מסוימים ובעיקר בעבירות חמורות יותר, יתכן שייערך שימוע לפני הגשת כתב אישום. זהו הליך שבו ניתנת לחשוד ולעורך דינו הזדמנות להציג את טענותיהם בפני התביעה, בניסיון למנוע את הגשת כתב האישום או להפחית מחומרת האישומים.

זכויות החשוד בחקירה באזהרה

לחשוד בחקירה באזהרה מספר זכויות בסיסיות:

  • זכותו של החשוד לשמור על זכות השתיקה. עם זאת, שמירה על זכות השתיקה עלולה להוות ראיה כנגדו בהמשך ההליך.
  • זכותו של החשוד שלא לשתף פעולה עם החוקרים. כך, למשל, אם החוקר מבקש מכם שתראו לו את הסיסמה לטלפון הסלולרי שלכם, אין לכם חובה לעשות כן. רצוי מאוד שלא תראו לחוקר את הסיסמה, שכן הדבר יקל מאוד על הליכי החקירה כנגדכם.
  • זכותו של הנחקר כי החקירה תהיה מצולמת או מוקלטת. היתרון בכך הוא שהסנגור שלכם יוכל, בשלב מאוחר יותר, לעבור על החקירה המצולמת ולבחון אם נפלו בה פגמים. יש לציין כי בעבירות ביטחון אין חובה חוקית שהחקירה תצולם או תוקלט.
  • זכותו של החשוד להתייעץ עם עו”ד. מאחר שמדובר בזכות החשובה ביותר של הנחקר בשלב זה, נקדיש עבורה פרק נפרד.

הזכות החשובה ביותר: זכות החשוד להתייעץ עם עו”ד

כאמור, הזכות של החשוד להיוועץ עם עורך דינו היא קריטית מאוד עבור ההליך כולו. לא אחת, תוצאת ההליך תוכרע בהתאם להתנהלות הנחקר בשלב החקירה באזהרה. בשלב זה מתגבשות הראיות בתיק שיובילו להכרעה של הפרקליטות אם להגיש כתב אישום או לא, וכן להכרעה של בית המשפט אם להרשיע את הנאשם ואיזה עונש להטיל עליו.
נחקר שישמור על קוהרנטיות, יהיה קואופרטיבי ובד בבד יימנע מלהפליל את עצמו, ישפר את סיכוייו לזיכוי בהמשך ההליך. מנגד, נחקר שיימנע מלשתף פעולה באופן גורף, יסתור את עצמו לאורך העדות או יפליל את עצמו בחקירתו, עלול בהחלט להיות מורשע.

לעורך הדין אסור להדריך את החשוד מה להגיד ומה לא להגיד בחקירה, אך הוא יוכל להכווין אותו כיצד להתנהל.

חקירה באזהרה רישום פלילי

חקירה באזהרה – קטינים

קטינים יכולים גם הם להיחקר באזהרה, כאשר הם חשודים בביצוע עבירות. ואולם, זכויות הקטינים בהליך יהיו רחבות יותר. כך, למשל, הם יוכלו להגיע לחקירה בליווי הורה והחקירה אף תבוצע על ידי חוקר נוער. לאחר החקירה המשטרתית, הקטין יופנה לשירות המבחן לנוער שם ייחקר על ידי קצין מבחן. קצין המבחן יעביר חוות דעת למשטרה, בה יוכל להמליץ על סגירת התיק או הקלה באישומים בהתאם להתרשמותו ולצרכיו של הקטין.

ייצוג קטינים על ידי עורך דין כבר משלב החקירה יגדיל את הסיכויים לסגירת התיק. הדגשת צרכיו של הקטין ודאגה לעתידו יוכלו לשכנע את רשויות החקירה והתביעה לוותר על כתב האישום ולא להמשיך בהליכים הפליליים כנגד הנאשם. 

האם חקירה באזהרה גוררת רישום פלילי?

עצם החקירה באזהרה לא מובילה לרישום פלילי אוטומטי. הרישום הפלילי נוצר רק אם החקירה מובילה להעמדה לדין ולהרשעה בבית המשפט. עם זאת, המידע על החקירה עשוי להיכלל ברישומים פנימיים של המשטרה, ויש לכך השפעות על העתיד המשפטי של הנחקר.

אם החקירה מסתיימת ללא הגשת כתב אישום או בהרשעה, הרישום הפלילי ישפיע על עתידו של הנחקר במגוון תחומים ורצוי להגיש בקשה למחיקת הרישום הפלילי בעזרת עורך דין פלילי.

לסיכום

זקוקים לייצוג בחקירה באזהרה? אנו במשרד עו”ד שגיב רוטנברג מתמחים בדין הפלילי מזה שנים וייצגנו אלפי לקוחות מרוצים בתחום. אצלנו הלקוח הוא מעל הכל! נשמח להעניק לכם ליווי משפטי מקצועי ודיסקרטי תוך שמירה מקסימלית על הזכויות שלכם.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות התקשרו עכשיו 050-6942192 >>

עורך דין שגיב רוטנברג
שגיב רוטנברג | עורך דין פלילי
נקלעתם להליך פלילי?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
תוכן העניינים
עורך דין שגיב רוטנברג
שגיב רוטנברג | עורך דין פלילי

נקלעתם להליך פלילי?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם