הליך הסגרה

בעולם המשפט הפלילי הבינלאומי, הליך ההסגרה מהווה כלי משמעותי בידי מדינות לאכיפת החוק מעבר לגבולותיהן. הליך זה, המאפשר העברת נאשמים ממדינה אחת לאחרת לצורך העמדתם לדין, טומן בחובו מורכבויות משפטיות ודיפלומטיות רבות.

הסגרה

מהו הליך ההסגרה במשפט הפלילי?

הסגרה היא הליך משפטי שבו נאשם בפשע יועבר מהמדינה שבה הוא שוהה למדינה אחרת לצורך העמדתו לדין פלילי במקום שבו הפשע בוצע במקור. החוקים הנוגעים להסגרה מורכבים, ויכולים להשתנות ממדינה למדינה ברחבי העולם.

הסגרה מישראל או לישראל כפופה לחוק ההסגרה, תשי”ד-1954, ויש חשיבות להבין באילו פשעים ספציפיים בגינם ניתן להסגיר נאשם ומהן ההשלכות של בקשת הסגרה.

ברוב המקרים הסגרה בין מדינות תתקיים כשמדובר בעבירות חמורות וחוק ההסגרה קובע כי עבירת הסגרה היא כל עבירה שאילו נעברה בישראל דינה מאסר שנה או עונש חמור מזה, ובדרך כלל תתבקש הסגרה של נאשמים בעבירות רצח, סחר בסמים, הונאה רחבת היקף ועבירות מין, כששיקול הדעת האם לבקש הסגרתו של נאשם נתון לפרקליטות הבינלאומית בירושלים.

במשרד עורך דין רוטנברג אנו מתמחים בטיפול יסודי עם ניסיון עצום בתיקי הסגרה מישראל ולישראל, תוך מתן ייעוץ משפטי לגופים ברחבי העולם בנושאי הסגרה, אינטרפול והונאות בינלאומיות.

מהו תהליך ההסגרה?

ברגע שמדינה מבקשת הסגרה והפרקליטות הבינלאומית מחליטה להגיש בקשת הסגרה בבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד הנאשם, מתחיל תהליך משפטי שכולל הגשת חומר ראיות במסגרת בקשת ההסגרה הרשמית. בתהליך נבחנת השאלה האם יש “אחיזה לאישום” – כלומר, האם חומר הראיות כנגד החשוד, אם היה מוגש בישראל, היה מוביל להגשת כתב אישום כנגדו. במידה והתשובה חיובית, הרי שיתכן ובית המשפט יחליט להורות על הסגרתו של הנאשם.

הליך הסגרה

מהם הפשעים הנפוצים המובילים להסגרה בינלאומית?

  • רצח והריגה: מדובר בעבירות מהחמורות ביותר שמובילות לא פעם להסגרה בשל חומרתן.
  • סחר בסמים: מעורבות בסחר בלתי חוקי בסמים היא עבירה חמורה שמדינות רבות מבקשות באופן פעיל להעמיד לדין, ולעתים קרובות מסתיימת בבקשות הסגרה.
  • עבירות הונאה ועבירות מעילה: פשעים פיננסיים, במיוחד כאלה הכוללים סכומי כסף גדולים או השפעה משמעותית, הם עילות נפוצות להסגרה.
  • טרור: מעשי טרור מטופלים במלוא הרצינות ברחבי העולם, מה שמוביל למדיניות הסגרה מחמירה.
  • עבירות מין: פשעים כגון תקיפה מינית וניצול עלולים להוביל לבקשת הסגרה.

כיצד מתנהל הליך ההסגרה?

הליך ההסגרה כולל מספר שלבים:

  • בקשה: המדינה המבקשת מגישה בקשה רשמית להסגרה, המפרטת את האישומים והראיות כנגד המועמד להסגרה.
  • סקירה: המדינה המתבקשת בוחנת את הבקשה כשבישראל ההליך יבחן על ידי הפרקליטות הבינלאומית בירושלים כדי לוודא שהיא עומדת באמות מידה משפטיות ומכבדת את האמנות שעליהן חתומות המדינות.
  • משפט: אם הוחלט להגיש את בקשת ההסגרה יתקיים הליך משפטי בבית המשפט המחוזי בירושלים כשניתן לערער על ההחלטה בו לבית המשפט העליון.

האם ניתן לערער על הליך הסגרה?

לאדם שהוחלט להסגירו יש זכות לערער על ההסגרה באמצעות פנייה לבית המשפט העליון, וזאת כדי להוכיח שההחלטה להסגירו אינה עומדת בקריטריונים שנקבעו בחוק ההסגרה ובפסיקת בית המשפט העליון בישראל.

קיימת חשיבות עצומה לכך שתהליך ההסגרה ינוהל על ידי עורך דין שמבין ומתמחה בנבכי הליך ההסגרה, המשפט הפלילי הבינלאומי, כך שיעמוד על זכויות המועמד להסגרה בהליך המשפטי המורכב.

אנו במשרד עורך דין רוטנברג מציעים ייצוג משפטי עם ניסיון של למעלה מ-25 שנים, עם התמחות ייחודית במשפט פלילי בינלאומי ודיני הסגרה, תוך הצגת פתרונות שונים להליך המסובך והקשה.

מה כדאי לעשות אם יש בקשת הסגרה?

כאשר קיימת בקשת הסגרה נגדך, יש לבחון באופן עמוק ויסודי את כל הקריטריונים לבקשת ההסגרה ולהבין כיצד ניתן למנוע אותה כשחוק ההסגרה קובע תנאים רבים לצורך ביצוע ההסגרה, ובמסגרת זו יש לבחון האם האמנות שנחתמו בין המדינות תקפות, האם המדינה המבקשת עומדת על עקרון ההדדיות, ותנאים רבים נוספים שיש בהם כדי להביא לביטול בקשת ההסגרה.

במשרד עורך דין רוטנברג נפעל מייד כדי לאסוף ראיות, להציג טיעונים משפטיים ולבחון דרכים חלופיות לביטול ההליך וסיומו במינימום נזק, תוך שימוש בנסיון העצום שצברנו וביכולות המשפטיות להביא לסיום הליכי הסגרה.

לייעוץ משפטי ראשוני ללא עלות התקשרו עכשיו: 050-6942192

עורך דין שגיב רוטנברג
שגיב רוטנברג | עורך דין פלילי
נקלעתם להליך פלילי?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
תוכן העניינים
עורך דין שגיב רוטנברג
שגיב רוטנברג | עורך דין פלילי

נקלעתם להליך פלילי?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם